oktober 07, 2012

Gunilla and The Swans

Vi är framme!! Både flygresan igår och bilresan idag har gått oförskämt smidigt.

Vi flög ju lågprisflyg men trots det var flygplanet väldigt nytt och fräscht. Mat och dryck var inte heller speciellt dyrt.

Vi åkte iväg precis när vårlovet slutade i Australien och det är väldigt positivt att ha ett barn som inte går i skolan längre. Billigare biljetter och gott om plats på flyget.

Efter nio timmar landade vi i Phuket. Vi tog en femton minuters taxiresa till Piraya Resort and Spa där vi möttes av otroligt trevlig personal och sängelefanter.

När vi kom till hotellet var klockan ca 2.00 på natten australiensisk tid men bara 23.00 i Thailand. I Sverige var klockan 18.00.

Med så lite tidsskillnad blir det nästan ingen jetlag vilket känns fantastiskt skönt.

Här bodde vi högst upp nästan i hörnet.

Imorse åt vi hotellfrukost med utsikt över havet innan vi checkade ut. Vi satte oss i receptionen nästan en timme innan vi skulle bli upphämtade då vi var så ivriga på att komma iväg till vårt Lanta. Dessutom vet vi av erfarenhet att de ofta kan komma för tidigt i det här landet.

Vägen in till hotellreceptionen.

Vi fick rätt även denna gång angående thailändarnas tidspassning. En kvart innan avtalad tid var vi på väg.

Föraren hissade ner en TV-skärm och drog igång filmen Hostage med Bruce Willis. Mycket uppskattat!

Vi hade fått höra att resan skulle ta ca 6 timmar men redan i början av filmen såg vi en skylt där det stod att det var 12 mil till Krabi och därifrån hittar vi ju.

Vi började bli både lite kissnödiga och sugna på något att äta. Det var som att han var tankeläsare vår trevliga chaufför. Han svängde in för att tanka vid ett 7Eleven. De hade toalett. Eller nåja. Hål i golvet i alla fall.

3 timmar och 45 minuter från start rullade vi uppför backen mot vårt hus. Naturligtvis kommer många foton på huset och omgivningarna under vår tid här men vi var lite för exalterade för att komma ihåg att ta fram kameran.

Vi mötte Bambie som kom med husnycklarna och moppeföretaget som kom med våra tre moppar. Foton kommer självklart även på dessa skönheter. Vi ska bara döpa dem först.

Sen var det lunchdags. Vi var alla eniga om att vi ville äta vår första lunch på det lilla haket tvärsöver gatan som är så där väldigt thailändskt. Paret som äger det var sig lika.

Medan vi åt lunch planerade vi dagen. Först fick det bli en sväng in till Saladan då Poppe akut behövde ett par solglasögon för att kunna köra moppe utan att få ett gäng flugor i ögonen. Vi konstaterade att det var förvånande mycket som var öppet.
En sväng ner mot Long Beach kändes också nödvändigt. Naturligtvis blev det också en sväng till Lanta Loft för att kolla efter Kerstin och Co. Vi såg inga katter men vi noterade när vi kikade in genom fönsterrutan att de håller på att byta ut köket i vår thaimoutlägenhet.
Utan att fråga oss.

Väl hemma på Djungelstigen packade vi upp och njöt av sitta med fötterna i poolen.

Gunilla är också överlycklig och har bott in sig bland svanarna på vår säng.
Hon är en riktig romantiker, hon Gunilla.