oktober 17, 2013

Bebis på väg?

Tisdag

Så var det äntligen dags för lite semester!

Vi tog en taxi till flygplatsen och var kaffesugna efter incheckning och säkerhetskontroll.

photo (2)

När kaffet var urdrucket var det bara att kliva på planet. Flygningen på 9 timmar gick mycket smidigt. Lill-Åsa tittade på The Blind Side för hundrafemtioelfte gången och grät lika mycket som vanligt. Det är nog faktiskt hennes favoritfilm.

Framme i Bangkok fortsatte allting att flyta på och vi kom ut från flygplatsen en knapp timme efter att vi nuddat mark.
Båda väskorna kom på bagagebandet också. Sånt tycker vi är trevligt.

20131015_165315

Första gången med fötterna på marken i Bangkok hoppade vi in i en taxi. Mycket trafik och köer hamnade vi i och resan tog ca en timme till hotellet.

20131015_170831

När vi bokade hotellnatten i Bangkok tyckte vi att vi kunde slå lite på stort då vi resonerade att vi ju bor gratis resten av semestern. Hotellpriserna i Bangkok är dessutom väldigt rimliga om jämför med andra storstäder och framför allt hotell i Australien. För denna femstjärniga svit i Bangkok betalade vi 880 kronor. Till och med frukost ingick i priset men den hann vi tyvärr inte utnyttja.

Servicen var helt enastående. Vi fick personlig service från första minuten tills vi satt i taxin på väg till flygplatsen dagen efter.

Det sög rätt rejält i magen och öronen när vi åkte hissen upp till våning 55.

20131015_181619

Det här möttes vi av när vi öppnade dörren in till rummet. Eller om sanningen ska fram så var det ju inte vi själva som öppnade dörren.

photo (8)

Vi sprang igenom duschen i det magiska badrummet och skyndade oss sen ut på stan. Vi hade nämligen lite tidsbrist då vi så gärna ville hinna köpa en ny brödrost och vattenkokare till huset då de gamla är lite småfula. Vi hade fått tips av en av de hjälpsamma på hotellet om var vi kunde åka. Vi fångade en tuktuk och shit vilken trafik det kan vara i Bangkok även om klockan är sju på kvällen.

20131015_185419

Vår chaufför navigerade mellan filerna med självklar säkerhet. Tyvärr stod vi dock väldigt mycket stilla och klockan tickade…

Rätt mycket motorcyklar i denna stad.

20131015_185030

Vi hann i tid men det var på håret. Tur att vi inte är några velpottor. Vi sprang in i första elektronikaffär och ryckte åt oss en kaffekokare och brödrost och gynnade Sverige med att köpa Electrolux.

Vi älskar att äta på riktiga syltor. Ju enklare desto bättre. Att äta sida vid sida med thailändare.
Dock var ställena runt det här köpcentrumet lite väl enkla och det fanns bara rullande matstånd. Vi ville ju njuta första kvällen och inte riskera att våra ovana magar skulle balla ur.
Det fick därför bli ett jättemysigt ställe precis vid Silom Complex som hade kall öl och god mat.

Sen hade vi en fundering på att åka upp och ta en drink uppe på skybaren på hotellet. Dock stod det tydliga instruktionen på vad man inte fick ha på sig och att klä upp sig efter en resdag kändes inte alls lockande. Och dessutom, vad ska man med en skybar till när man bor på 55:e våningen och har en egen balkong?

Det visade sig dock att Lill-Åsa var lite höjdrädd. Men det gick bra om hon satt långt in mot väggen och tryckte.

20131015_213818

Om hon låg på mage kunde hon ta sig ända fram till kanten.

photo (4)

Tyvärr glömde vi bort att fotografera med den riktiga kameran men vi kan berätta att utsikten var helt fenomenal och det kändes nästan overkligt högt upp.

photo (5)

Onsdag

Upp i ottan. Lite jetlagade vaknade vi redan 03.30. Ja ja, det blir nog en tidig kväll ikväll.

Taxin till flygplatsen gick bra mycket fortare så här pass tidigt på morgonen. I Bangkok regnade det så att det stod som småpittar i backen.
När vi efter 1 timme och 20 minuter landade i Krabi sken nästan solen.

Transferkillen mötte upp och ett par timmar senare var vi hemma i huset. Underbar känsla!

Vi packade upp och ställde fram våra nyinköpta grejer på köksbänken.

photo (6)

Företaget som vi hyr moppar av är för underbara. Mopparna stod utanför huset och väntade och nycklarna låg på köksbordet tillsammans med hjälmarna. Snacka om att lita på folk.

Vi åkte ner mot stranden och Easy Bar som har blivit lite av en favorit. Där blev det en varsin fried rice med kyckling och ett par kalla. Fy fan vad härligt. Tår i ögat på oss båda två.
På den här bilden ser det ju sannerligen folktomt ut men det var det faktiskt inte. Ovanligt mycket folk tyckte vi att det var men vi ville inte fotografera dem.
Åsa hann till och med prata lite svenska med en mamma och dotter. Hon är bra på att prata, Åsa.

photo (7)

Sen tog vi en repa med mopparna, tankade, hämtade ut cash och åkte och betalade för våra moppar.

Vi vill ju försöka hinna med så många massager som möjligt när vi är här så det var ju lika bra att böra redan idag. Vi provade ett nytt ställe en spottloska från huset. Vi tror att det kan vara ett nytt ställe.
Vi blev så väl omhändertagna och vi kommer definitivt gå tillbaka igen. Åsa har efter denna foot scrub så lena fötter som hon aldrig har haft och Lill-Åsa njöt av sitt livs fotmassage. Det enda som kanske drog ner helhetsintrycket en liten aning var att de frågade om Lill-Åsa hade en bebis i magen. Hoppla, börjar det bli dags att dra ner på kolhydraterna kanske? Lill-Åsa vill dock skylla den lilla kulan på att man alltid blir lite uppsvälld när man flyger. Hon behöver nog bara fisa lite.

Vi har nu suttit ute på uteplatsen och bloggat. Och fisit. Det fick dock ett hastigt slut då himlen just öppnade sig. I två minuter. Nu är det bra igen och i ska snart åka iväg och äta middag. Eller Lill-Åsa kanske ska nöja sig med en Nutrilette…
Idag är vi lite lata och drar bara över vägen till Fat Monkey.