oktober 17, 2014

En färja på fyra hjul

Onsdag

Vi vinkade hejdå till Alice, Maverick och Morris.
Äh om vi ska vara ärliga så vinkade inte Morris och Maverick så mycket. De låg och gömde sig under vårt täcke. Den där Alice kan ju vara livsfarlig.

Alice la lite senare upp en bild på Instagram…

Vi tog en taxi till flygplatsen och gick raka vägen fram till incheckningsdisken och så flöt det vidare hela resan. Vi har inte stått i en enda kö.

Den traditionella drinken på flygplatsen skulle självklart intas. Eftersom inte flyget gick förrän 21.40 fick det även bli en bit mat.

Torsdag

Drygt 8 timmar senare landade vi i Kuala Lumpur där vi skulle spendera 6 timmar i väntan på flyget till Phuket.
Åsa var helt utsvulten då maten på flyget faktiskt var riktigt dålig.
Det tog vi igen med en varsin  macka från det här stället. Bland de godaste mackorna vi ätit.

En Lill-Åsa som lyckades sova 5 timmar på raken. Vi utmanade ju ödet och åkte med Malaysian Airlines. Konstigt nog var det ganska tomt på flyget… Det innebar att vi fick ett varsitt två-säte.

Sen checkade vi in på det här hotellet på flygplatsen så att även Åsa kunde få sova lite. Lill-Åsa låg och rullade tummarna i tre timmar.

Sen iväg igen. En miniflygning på bara en dryg timme.

IMG_1846IMG_1847IMG_1848

Vi tog transfer från flygplatsen till hotellet som var så fint så.

Sugna på lunch gick vi iväg för att leta upp en restaurang att njuta på.

Lill-Åsas linser skavde något oerhört så det fick bli glasögon.
Då uppstår ju problemet med solglasögon. Häh, löste hon ju galant.

Här hittade vi en mysig restaurang.

Med god mat också.

Mätta och nöjda gick vi tillbaka till hotellet för att utforska poolen på taket. Den var cool.

Vi firade vår 16-åriga förlovningsdag med en drink i poolen. En Mai tai blev det.

Sen gjorde vi värsta misstaget.
Vi skulle bara sova en liten powernap. När klockan ringde kändes det helt omöjligt att stiga upp. Det tog en 1,5 timme att ta sig upp. Sen hasade vi oss i riktning mot smeten.

Vi passade också på att gå till en liten resebyrå och köpa färjebiljetterna för morgondagens resa till Koh Lanta.
På vägen till hotellet hade vi tidigare blivit erbjudna att köpa biljetter men vi reagerade på att priset var så mycket högre än vad vi trodde så vi tackade nej. Nu fick vi ett betydligt pris och tjejen vi köpte av verkade väldigt seriös och visade upp en bild på en fin röd båt.

Patong är inte som Koh Lanta.

Det visste vi ju redan innan vi åkte dit men vi ville uppleva kontrasterna. Massor av folk, prostituerade, McDonalds, Starbucks och till och med ett Hard Rock Café. Inte riktigt vår melodi men det hade ändå en viss charm. För en natt.

Bangla Road är där det händer.
Den här killen stod för det charmigaste inslaget. Så duktig på att dansa med sina dockor.

Vi gick iväg en bit för att hitta ett lugnare ställe att äta på.

Vi gick sen tillbaka en sväng till Bangla Road för att storögt titta på alla människor. Vi kan ju inte varit i Patong utan att ha sett självaste storgatan in action. Vi tog en drink och blev lite illamående av äckliga västerländska män och söta thailändska tjejer. Hemsk industri.

Vi tog sen en taximoppe tillbaka till hotellet. Det var dags för tanterna att kojsa helt enkelt. Sen drömde Åsa att hon förde statistik över de stackars glädjeflickornas verksamhet på Bangla Road.

Fredag

Klockan 5 vaknade vi och kände oss pigga. Det kallas jetlag.
Frukost ingick i hotellpriset. Och vilken frukost!

IMG_1867IMG_1868IMG_1869IMG_1870

Killen som lagade omeletter ställde så gärna upp på kort så.

Snacka om perfektion.

På utsatt tid blev vi upphämtade med minivan för vidare färd mot färjan. Trodde vi.
Vi avdumpade på Phukets bussterminal framför en annan minibuss som det stod Lanta på.
Här spänns våra väskor fast på taket och sen bar det av i minivan hela vägen till Lanta. Ingen färja där inte men fram kom vi ju.